Erotisch Kerstfruit

Dat las ik uit een ooghoek toen ik een aantal weken voor de kerst mijn buurtsuper van AH binnenliep. Nou, nou, dacht ik en liep door. Iedere keer daarna als ik de winkel betrat, zo vier keer in de week werden die gedachten aangevuld met zinnetjes als: Albert Hein durft, ze gaan wel ver, tot dat kan toch eigenlijk niet, reclame maken voor erotisch fruit zomaar in de supermarkt. Echter na een paar weken dat moet dus vlak voor de kerstdagen geweest zijn, stonden de bakken fruit met bijbehorende reclame midden in het pad zodat ik er een andere kijk op had. Toen pas las ik wat er echt stond. ‘Exotisch Kerstfruit’. Ik moest lachen en had zo’n plezier, dat ik mijn verhaal aan de eerste de beste medewerkster kwijt moest. Ik vertelde haar in geuren en kleuren wat er de laatste weken zoal door mijn hoofd was gegaan. Zij vond het prachtig en moest er ook hartelijk om lachen. ‘Wat dacht je:’ zei ze, ‘Zo, die Appie durft!’ Ik nam me voor om voortaan beter te lezen wat er geschreven staat en niet zomaar een woord of zin zelf in te vullen. Iets wat mij ook nogal eens overkomt als ik onderweg reclame of slogans lees op vrachtwagens die voorbij rijden. Daar maak ik soms ook de vreemdste teksten van. Of zal ik het maar zo laten en mezelf het plezier gunnen dat daar bij hoort?



Joke van der Ark